Blog
- Geej se lèllike voel hod!
- Waar zijn die handen!? ~ Regi Penxten
- Soms kan je gewoon beter zwijgen dan je mond houden
- moeskroen is beschuldingd van oplichding rei voor wat trek geen punten af of uit de competitie oplichting rei dat moet uit onsen voetbal competitie
- als je bedoelt wat ik begrijp
- Alles wat ik zeg staat tussen ademhalingstekens
- oh there is zuckersüß! orr wie süüß.. ich werd bekloppt.
- de missionaris wist zich geen houding te geven
- werken als een luiaard
- Neem geen pollen aan als bezette
- Not at all. Want to learn to know you. You to?
- As dich noew neet geis bewège, dan klop ich dich near!
- "Hallo? Is Paul Kalkbrenner?" "Nee, die is met Derrick May"
- wie niet horen wil moet op de blaren zitten
- Du er blevet valgt til at deltage GRATIS i vores loyalitetsprogram! Det tager kun et minut, og du modtager en fantastisk pris.
- Verknoei je tijd op een nuttige manier!
Wellust is goed voor een mens
Aldiman, 2004-01-12
Eeuwenlang hebben allerlei instanties geprobeerd mensen met een gezond libido schuldgevoelens te bezorgen. Want wellust werd niet voor niets opgenomen in de lijst met doodzonden. Allemaal onterecht, zo hebben ze aan de universiteit van Oxford beslist. Seksueel verlangen is juist goed voor de mens.
Volgens de Sunday Times, die dit onthult, werd aan de prestigieuze Britse universiteit enkele jaren geleden beslist om eens na te gaan of, en in hoeverre, de zeven doodzonden die in de zesde eeuw na Christus op een rijtje werden gezet door paus Gregorius de Grote, nog relevant zijn in de 21ste eeuw.
Professor Simon Blackburn, een van de belangrijkste moderne Britse filosofen (die merkwaardig genoeg is verbonden aan het Trinity College van de rivaliserende Cambridge-universiteit), kreeg de opdracht zich bezig te houden met de zonde die 'wellust' heet. En na maanden piekeren, is hij nu tot de conclusie gekomen dat het predikaat 'zonde' in dit geval niet op zijn plaats is. Blackburn definieert wellust als 'het enthousiaste verlangen naar seksuele activiteiten en genoegens' en vindt dat dit eerder als een deugd dan als een zonde moet worden beschouwd zolang het niemand schade berokkent. Dat seksueel verlangen zolang als iets afkeurenswaardigs werd beschouwd, is volgens de professor te wijten aan christelijke denkers als Thomas van Aquino, Sint-Augustinus en Sint-Ieronimus, alsmede aan filosofische droogstoppels als Immanuel Kant of de Romein Seneca, die alles afwees dat plezier kon verschaffen.
Hoe het met de andere doodzonden zit? Enkele voorbeelden: gulzigheid moet volgens de intellectuelen in Oxford niet zo vreselijk ernstig worden genomen (al zullen gezondheidsexperts het daar niet mee eens zijn); jaloezie wordt gezien als eigenschap die bij mannen en vrouwen heel anders werkt; trots wordt gezien als niet noodzakelijk slecht op zichzelf, zolang het anderen niet vernedert, maar gramschap is 'contra- productief' en hebzucht, dat blijft een kwalijke zaak.
(gedeeltelijk NSFW)...
Eeuwenlang hebben allerlei instanties geprobeerd mensen met een gezond libido schuldgevoelens te bezorgen. Want wellust werd niet voor niets opgenomen in de lijst met doodzonden. Allemaal onterecht, zo hebben ze aan de universiteit van Oxford beslist. Seksueel verlangen is juist goed voor de mens.
Volgens de Sunday Times, die dit onthult, werd aan de prestigieuze Britse universiteit enkele jaren geleden beslist om eens na te gaan of, en in hoeverre, de zeven doodzonden die in de zesde eeuw na Christus op een rijtje werden gezet door paus Gregorius de Grote, nog relevant zijn in de 21ste eeuw.
Professor Simon Blackburn, een van de belangrijkste moderne Britse filosofen (die merkwaardig genoeg is verbonden aan het Trinity College van de rivaliserende Cambridge-universiteit), kreeg de opdracht zich bezig te houden met de zonde die 'wellust' heet. En na maanden piekeren, is hij nu tot de conclusie gekomen dat het predikaat 'zonde' in dit geval niet op zijn plaats is. Blackburn definieert wellust als 'het enthousiaste verlangen naar seksuele activiteiten en genoegens' en vindt dat dit eerder als een deugd dan als een zonde moet worden beschouwd zolang het niemand schade berokkent. Dat seksueel verlangen zolang als iets afkeurenswaardigs werd beschouwd, is volgens de professor te wijten aan christelijke denkers als Thomas van Aquino, Sint-Augustinus en Sint-Ieronimus, alsmede aan filosofische droogstoppels als Immanuel Kant of de Romein Seneca, die alles afwees dat plezier kon verschaffen.
Hoe het met de andere doodzonden zit? Enkele voorbeelden: gulzigheid moet volgens de intellectuelen in Oxford niet zo vreselijk ernstig worden genomen (al zullen gezondheidsexperts het daar niet mee eens zijn); jaloezie wordt gezien als eigenschap die bij mannen en vrouwen heel anders werkt; trots wordt gezien als niet noodzakelijk slecht op zichzelf, zolang het anderen niet vernedert, maar gramschap is 'contra- productief' en hebzucht, dat blijft een kwalijke zaak.
(gedeeltelijk NSFW)...
~ Bekeken: 134 × | TOP | THUIS | TERUG
Doe mee!
Eluterius groeit door inbreng van gebruikers. Wil jij ook weetjes delen en dingen toe kunnen voegen? Word lid!
Weekpoll
En ook...
Top-30
De tussenstand in onze Eigenzinnige 30 van
week 17/2024. Muziek van 1950 tot nu!1
2
3
5
6
7
8
9
13
BOOK OF LOVE - Boy 24
14
NIRVANA - Rainbow Chaser 20
15
BLACK - Wonderful Life 18
16
17
22
DAN FOGELBERG - Longer 16
23
24
BOZZ SCAGGS - Lowdown 3
26
27
Rechts